Siirry pääsisältöön

Sen sun tämän ongelman ratkaisemisesta

Ajattelin tänä talvena yrittää säveltää pitkään vuodenaikakirjoitukseeni https://finnishskills.blogspot.com/2014/11/living-with-seasons.html talviulkoilun ohjeita. Tänään sävelsin useamman pätkän, mm katovalojen loisteessa välkähtelevän lumen kauneudesta yritin.


Se toi näin jälkikäteen mieleen keskittyneen huomion, jota käytän milloin mihinkin aiheeseen, kun laajemman ymmärrykseni valossa hoksaan, että hei senhän osaisin ratkaista kumminkin. Kun ei taitotasoni riitä kaikkien ympäristökysymysten ratkaisemiseen kautta linjan, niin siihen sun tähän laajempi ymmärrykseni kumminkin tuojotakin valoa. Ja kai on niin, että jos olisi useamman ihmisen panos, niin sillä tavoin saisi aika paljon aikaan porukalla.


16. joulukuuta 2019   Yritin äsken säveltää pätkän ympäristökysymysten ratkaisemisen ajattelemisesta, eli ideaaleista lähtien, että mitä osaa, mistä voisi olla hyötyä, ja sitten objektiivisesta koulutetusta maailmankuvasta ja käytännön tervehenkisestä elämästä sille sovellus, jonka vihreät ymmärtävät.

"I am not sure if the two first lower C's ought to be #C's or just C's, but the third lower C I guess to be #C and the #F and upper #C's are surely right.

3 first notes: gathering a good aporoach especially to what comes to feelings and choice of solutions.
C and GC the environmental problem or question objectuively.
Upper-#CA an ideal that handles also that area of life, an ideal that could offer solutions, is promising as such.
Three shorter notes, thinking of the ideals, of the solutions they typicall bring and do they bring anything to this question here.
GC practical version of such solition with healthy spirit and schooled thinking.
upper#CA the ideal as it works out here.
GE#C A well working application of the solution with schooled objectivity and healthy spirit, healthy ways of living.

17.12.2019   Instead of just ideals you can try also higher skill levels and things benefical for high skill. "
 https://composingmelodies.blogspot.com/

24.12.2019   Itselleni noin tulee mieleen jonakin aika lyhyenä aikana, vaikkapa muutaman päivän kuluessa yksi tai muutama vastaus johonkin, milloin mihinkin. Ja sitten on pitkään taukoa, vaikkapa kuukausi, ja sitten taas jossakin yhteydessä, jotakin muuta tehtyä, asiat näyttävät eri puolet ja niin tulee johonkin muuhun ympäristökysymykseen sen joltain puolin löydettyä vastaus. Ja niin luulisi käyvän muillakin.
Luultavasti olisi olennaista saada mahdollisimman monen panos, sillä ihmiset osaavat eri asioita ja ovat eri asioista kiinnostuneita, heillä on omaa näkemystä eri elämänalueista ja eri ajattelutyypeillä, erilaisin kiinnostuksenkohtein. Ja niin ykis korjaa yhden puolen ja toinen toisen, ja ei-niin-samoja-harrastavat ihmiset kai vielä kaukaisempia asioita, niin että tosi monen panos on tarpeen, ei tule päällekkäisyyksiä niin paljon kuin luulisi. Juuri oma panos on olennainen, sillä se on kaikilla erilainen, vaikka esim. fysiikkaa sisältävä teknologian kehittely menisi monella ihan samoja teitä. Jotta oman näkemyksen saisi mukaan, kannattaa oma näkökulma anteineenkirjata ylös kunnolla, opettaen sen lukijoille, ennen kuin juttelee aiheesta muiden kanssa, etenkään tarkkaan, jottei toisen  ajatusreitti jää dominantiksi ja oma anti unohdu.

28.12.2019   The second melody ("Thinking of solving environmental questions" by Kaisa Hannele Tervola) is free for all to use in moral ways according to healthy common sense.

Keskiviikkona 1.1.2020    Kun ihmiset ovat kouluun ja opintoihin tottuneita, niin kysymyksiin vastaaminen käy pitkälti rutiinilla, ja niin ympäristökysymyksiinkin on kai aika helppo saada jotakin  panosta monelta. Mutta taas ongelmat eivät sinäll'än tarjoa hedelmällisiä assosiaatioita, että miten niitä ratkaista. Mitä osaisin tähän sanoa, on helpompi kuin aijai, mikä kamala ongelma.


20.1.2020   Tollanen yritelmä, ihan toisella tavalla sävelletty eikä niin onnistunut, mutta koirani tuntui nappaavan siitä jotakin siitä, miten osaamisestaan luoda ratkaisu, joten ehkä se toimii. Maalaaminen, objektiivinen ajatelu ja oma kokemus, oma näkemys lähtökohtina.


9.4.2020   Siis maalaaminen objektiivisesti, vähän kuin valokuva, jossa on myös tunnelmat ja tunteet sekä ymmärrys ja maailmankuva mukana.
Käytännönläheisesti tilanne
siitä oma näkemys, että mikä on hyvä ja tavoitteena
yhteisön teoriaperspektiivin mukainen objektiivinen versio tuosta aiheesta, siis näkemyksestä se osa, joka on tuohon tapaan tuolla tasolla objektiivinen.
Korkealla ideaalit, niistä lähtien omaa näkemystä kohden,
jolloin saadaan yhteisön teoriaperspektiivin mukaiseen muotoone nemmän ideaaleja mukaan.
Siitä taas oma näkemys ja sille objektiivinen muotoilu,
lopputulos mahdollisimman hyvälaatuisen objektiivisen ja monelle opetettavaissa olevan sivityksen tyyppinen.

2. pääsiäispäivänä 13. huhtikuuta 2020
Uskonnon avulla objektiivisen ajattelun avulla ympäristökysymysten ratkaisemisesta mietin tälaista sävelkulkua:'
D, F, E, D, G, F, E, D, C, F, G, D, E, C
mutten tuosta varma ole, haparoiva versio ainakin. Tossa toi ois rytmitetty niin,että aina alkaa D:llä-.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Viihtyvyys kaupungissa

 Kaupungissa välistä maisemat tuovat skriik skrääk -tunteen, mutta jos katsoo maisemia pienemmällä huomion piirillä, miljöö kerrallaan niin kuin sen miljöön rakentajat ja viihtyvät asukkaat ym kä'yttäjät ovat ajatelleet sen olevcan viihtyisä, niin vaikutelma on paljon leppeämpi ja hyväätoivovampi. Mutta onhyvä katsella välillä maisermiakin,s illä se on hyväksi ymmärrykselle, jos maisemissa on myös puita. 15.3.2021   En siis ajatellut kuuluvan kulkea tokkursssa, vaan että on viihtyisämpää hahmottaa maisema miljöistä koostucaksi, esim tie ja sen viereiset pihst & talot, puut yms on rakentaja, esim puun istuttaja ajatellyt yhtenä kokonaisuutena, sen paikan maisemana ja elämänpiirinä sillä kohden. 26. heinäkuuta 2021   Jos sisätiloissa on huono olo, niin jos haluaidi viihtyisät sisätilat, niin viherkasvit, kivat verhot, matot ja musiikki lisäävät viihtyisyyttä. Jollei se riitä, niin on ihmisryhmiä  joiden vaikutteista voi oppia sisätiloissa viihtymistä: viihtyvä talonmies, K-kauppa

Easy quick school for animals * Eläimille koulu

Eläimet joskus kyselevät nopeaa kunnollista koulua eläimille, lähinnä koirat ja linnut, mutta tänään ykis talvehtimisesta huolissaan oleva kärpänen kyseli sitä. Tässä yksi versio https://villakoirabanjo.blogspot.com/2020/09/easy-quick-school-for-animals.html . 17.1.2021   Kopioin tuon eläinten koulun tähän: " maanantai 14. syyskuuta 2020 Easy quick school for animals, especially pets and birds  Animals which associate closely with humans, especially pets, ofr example dogs, sometimes ask if there could be a school for animals too. I have written advices about learning common sense like objective thinking and about fitting into the society, so here is my version of a kind of school for animals: 1) Thinking: use a landscape like view that observes structures. Good practise for this is looking at familiar scenes and landscapes with trees and some life in them. Trees and nature make observation ability better and join the sense of sight topget

A melody: Indoors, good quality also when disturbancies

Tää melodia kenties voisi auttaa arjen tason nostamisessa jotenkin hienoksi ainakin sisällä tai jos on jotakin häiriötä, mutta tarttee olla jotakin mukavaa kanssa, minkä varaan rakentaa. Ja tuossa ikkunasta luontoa. Siis ongelmanratkaisuun ja itysenäisyyteen parempi kuin häiriöiden alla yleensä, mutta kai taidetyyppinen, tai sitten tuo,e ttei ollut niin hyvä päivä, lätsäytti tämän puolenkin. " 8th of May 2020 " Coxy indoors Just an attempt, a not so good day for me. Last part watching nature outdoors. In parenthesis the keyboard. " Seeks to be something like having bought something but the fascination staying for a long time. Picking nice things to be centers of attention and content to life, like listening to music. Here in a picture from a year ago my favourite poems borrowed from library. And I meant finding peace for one'sliving even if there are factors disturbing the atmosphere, like today is 75 years from the end of World War II. "