5.3.2021 Nyt on jo vuoden verran ollut koronaepidemia, mutta muutin vasta kuukausi sitten tänne pääkaupunkiseudulle, missä maskin käyttö on yleisempää. Maski pitää kostean hengitysilman suun lähettyvillä, mikä lisää pöpöisyyttä lähialueella ja tekee ihmiselle tukkoisen pöpöisen olon vähän kuin olisi viemäriä rassannut ohimennen. Joko pöpöisyyden tai juuri suun pöpöjen leviämisen myötä maskin käyttäjät näyttävät tymentyvän paljon, mikä vaikuttaa koko yhteiskunnan toimintaan, ja myös ympäristökysymysten ratkaisutahtiin. Maskisuosituksia tehtäessä olisi huomiota a myös tämä efekti, ennen kuin voi tietää, onko maskista enemmän hyötyä kuin haittaa. Vanha arkinen kokemus sanoo, että kangas suuta vasten kostuu ja likaantuu, eikä sitä saa enää käyttää, vaan se on laitettava pesuun tai saa pöpötaudin.
6.3.2021 Parantamisaiheisesta blogistani parantamisesta.blogspot.com muistaakseni kohdasta 881.
"6.3.2021 Villakoirani Banjo sanoo, että koiran suu on vähän kuin maski: siitä tulee pöpöjä', mikä tyhmentää, ja siksi ei pitäisi pitää söpönä, jos koira läähättää, sillä se ei ole näköaistille hyvöäksi, ja näköaistoi liittyy ymmärrykseenja toimontakykyyn, hyvään ymmärrykseen tarvutaan tarkka hyvä terve näköaisti, samoin toimintakykyyn. Banjo sanoo, että maskin tuomien pöpöjen kanssa olisi oltava varmaankin vähän samoin kuin koira kuononsa tuomien, eli vähän niin kuin että ollaan vain, aki aika ruoakkeskeisen ihmseins osiaalisuuden tapaan, tai niin kuin savonlinnassa pullakahvimainen sosiaalisuus taidenäyttelyssä käynnin jälkeen tms. Ja spurrtimasempi liikunta sitten lisäksi, niin että ilamvirta suojelee kasvoja pöpöiltä. Vhän niin kuin että kaksi moodia ja molemmat yhteiskuntakelpoisesti."
26.4.2021 Maskin tyhmentämää palauttaa jonkin verran tavalliseen ymmärrykseen päin, kun itse soittelee laulukirjan lauluja.
* * *
11.9.2021 Tää nyt onnihan eri aiheesta, mutta luin netistä joskus yli 10 vuotta sitten suu nitteilla olöeesta puoskarilaista, niin se oli kyllä ihan pielesdä, parantavuuden vastainen linjaukseltaan, mm sanottiin, ettei saisi mm syövän ja diabeteksen potilaita hoitaa, jollei ole laillusta ammattia, mutta kyllähän parantaminen vahingoittamattomkn tavoin pitäisi kaikille sallia, jopa kannustaa parantamiseen. Ja sanottiin, ettei esim kurjallisia joito-ohjeita saisi antaa tutkimatta potilasta, mutta jos parantava viisaus on kirjoista tms luettua, niin juuri ihan vain vastaamalla, että siihen vaivaan kuulemma auttaa sellainen ja sellainen, menisi ohje oikein, jos viisaus on kyllin hyvä, mutta jos on pakko tutkua potilast, niin saa kamalasti vaikutteita sairastavilta ja loukkaantuneilta ja niin menevät phjeet ajan myötä aina vain sairastuttavammiksi, eli moinen laki olisi ollut parantamistaidoille tuhoisa. Paranemisen ja oarantamusen luulisi olevan ihmiselle vaistoluontonsa perusteella luonnollinen taito, jos sen vain löytäisi, joten sitä voi oppia intuitiivista kautta eikä vain opiskelemalla. Ylipäätään pitäisi sallia paraneminen ja parantsminen vahingoittamattomin tavoin. Ja terveenä oydymisen taidoissa kai terveet ovat taitavimpia ja sairaat sillä hetkellä osin ekdyksissä.
Kommentit
Lähetä kommentti